موسسه حقوقی داوری اهورا(متخصص املاک ومستقلات...)

مشاور حقوقی وفنی درامور املاک ومستقلات (مسکونی.تجاری.معدن .صنعتی .کشاورزی. )

موسسه حقوقی داوری اهورا(متخصص املاک ومستقلات...)

مشاور حقوقی وفنی درامور املاک ومستقلات (مسکونی.تجاری.معدن .صنعتی .کشاورزی. )

موسسه حقوقی داوری اهورا(متخصص املاک ومستقلات...)

موسسه حقوقی داوری اهورا :
زیرنظر دکتر رضا روشن متخصص درامورحقوقی وفنی ومهندسی

با کادر مجرب ( اعم از حقوقی و فنی مهندسی) :
- متخصص درتدوین طرح دعوا کیفری و حقوقی براساس اسناد مثبته وتحلیلهای فنی مهندسی و اظهارات شکات

- ورود به پرونده های قضایی در اموراملاک و مستقلات و...!!
در مراحل کیفری . مراحل حقوقی . مراحل تجدیدنظر . مراحل ماده ۴۷۴ ووو
- متخصص در تدوین لایحه جهت تنظیم الزام به سند ملکی
-متخصص در تدوین قراردادها ( همکاری . سرمایه گزاری .جعاله.)
-متخصص درتدوین مبایعه نامه . صلح نامه . اقاله . صورتجلسات نقل وانتقال
- متخصص تدوین طرح توجیه اقتصادی
- متخصص درنقشه برداری و تهیه توپوگرافی
- پهنه بندی و تهیه UTM
- متخصص در تحویل زمین مطابق نقشه و مبایعه نامه
- متخصص در اخذ مجوزدیوارکشی
- متخصص در تغییر کاربری مطابق کمسیونهای ماده ۵ و ماده ۱۰۰
- طراحی وساخت سازه زیرنظر مهندسین بصورت EPC
- مدیریت ساخت ونظارت سازه های عمرانی
- متخصص در اخذ مجوز ساخت از شهرداری ها
-متخصص در اخذ مجوز پایانکار
- مدیریت فروش زیرنظر مشاورین مجرب املاک
- اماده خدمات مشاوره حقوقی به مالکین و مالباخته ها .
- تحت نظارت دکتر رضا روشن متخصص در مدیریت درامورحقوقی و فنی مهندسی










  • ۰
  • ۰

دادگاه بدوی چیست ؟

 

دادگاه بدوی چیست؟

دادگاه بدوی چیست و به چه معناست؟

از آنجایی که کلمات حقوقی و کیفری، گاها برای مخاطبین و افرادی که چالش های حقوقی دارند کمی پیچیده است،در این مقاله قصد داریم درمورد دادگاه بدوی ( ) توضیحات مفید و جامعی ارائه دهیم.

اگر تا به حال سرو کارتان به دادگاه افتاده باشد؛ قطعا نام دادگاه بدوی، تجدیدنظر و… به گوشتان خورده است. دادگاه بدوی همان طور که از نامش پیداست در اولین مرحله رسیدگی به شکایات و دعوا صلاحیت به رسیدگی را دارد. یکی از مسایل حایز اهمیت جهت طی مراحل دادگاهی، آشنایی با دادگاه‌ها و صلاحیت آن‌ها می‌باشد.

رسیدگی بدوی چیست

معنی رسیدگی بدوی چیست؟

 

معنی رسیدگی بدوی چیست؟ میخواهیم به این موضوع بپردازیم که رسیدگی بدوی چیست و در اصل این کلمه بدوی به چه معناست! کلمه بدوی در لغت به معنای ابتدایی، شروع و آغاز می‌باشد. دادگاه بدوی درواقع اولین دادگاه رسیدگی‌کننده به دعاوی کیفری و حقوقی است. بدین ترتیب که هر دعوا و شکایتی ابتدا در این دادگاه رسیدگی شده و نهایتا منجر به صدور رأی می‌گردد

 بدوی چیست باید با رای این نوع دادگاه نیز آشنا شوید:

رای بدوی و نحوه اعتراض و تجدید نظر آن

کلمه رای در لغت به معنای اندیشه، نظر، حکم و عقیده می‌باشد. همه ما می‌دانیم که چنانچه شکایت یا دعوایی در دادگاه مطرح شود، قاضی پرونده پس از بررسی و رسیدگی‌های لازم، تصمیم خود را به طرفین دعوا ابلاغ می‌نماید که به آن رأی دادگاه گفته می‌شود. ‌حال چنانچه رأی توسط دادگاه بدوی صادر شود به آن رای بدوی گویند. 

آیا رای بدوی قابل اعتراض است؟

آیا رأی صادر شده توسط این نوع دادگاه قابلیت اعتراض دارد یا نه؟ در جواب باید بگوییم که قابلیت اعتراض بستگی به رأی صادر شده و محتوای آن دارد و نمی‌توان به طور کلی پاسخ داد.

آیا راهکاری برای اعتراض به رای قطعی دادگاه بدوی وجود دارد ؟

شاید این سوال برایتان پیش آید که آیا به رای قطعی دادگاه تجدید نظر می توان اعتراض کرد؟

بله در بعضی از شرایط خاص میتوان نسبت به حکم های قطعی دادگاه بدوی نیز اعتراض نمود. اعتراض به رای قطعی دادگاه بدوی زمانی صورت میپذیرد که از زمان تجدیدنظر تا مرحله حکم قطعی دادگاه بدوی مراحل طی شود. در این صورت اعتراض به رای قطعی دادگاه بدوی امکانپذیر میشود.

اعتراض به رای قطعی دادگاه بدوی به چند صورت است؟

وقتی  قرار است اعتراضی صورت بگیرد پس مسلما یک نوع اعتراض وجود ندارد، اعتراض به رای قطعی دادگاه بدوی هم به شکل تجدیدنظر و واخواهی صورت میگیرد.

تجدیدنظر یا واخواهی

در تجدیدنظر رای دادگاه برای طرفین پرونده یا دعوای حقوقی که برای بررسی پرونده حضور دارند قرائت میشود ولی در واخواهی بحث کمی فرق میکند.

در واخواهی غیابی یکی از طرفین در رسیدگی به پرونده یا حکم قانونی حضور ندارد و رای صادره غیابی است، به این نوع اعتراضی که رای صادر شده غیابی است واخواهی گویند. در واخواهی فقط خوانده میتواند بر رای غیابی واخواهی نماید و رای صادر شده برای خواهان حق هیچگونه واخواهی نمیدهد.

مهلت واخواهی از رای صادره غیابی به چه صورت است؟

مهلت واخواخی از رای صادر شده غیابی به دو صورت است. افرادی که مقیم کشور ایران هستند و اشخاصی که خارج از کشور اقامت دارند. برای آن دسته از افرادی که مقیم کشورند مهلت واخواهی نهایتا ۲۰ روزه است و برای اشخاصی که خارج از کشور مقیم شده اند به مدت ۲ ماه از تاریخ ابلاغ رسمی طول میکشد که در این حالت باز امکان ثبت اعتراض برای عذر موجه خود در صورت عدم حضورش میتواند ارائه نماید و برای اینکه عذر موجه خود را ثابت نماید نیاز به دادخواست واخواهی به دادگاه را ارائه دهد و در صورتی که دادگاه این ادعا را تشخیص و مورد قبول در دادگاه رسیدگی قرار دهد امکان باز دادخواست واخواهی مجدد صادر و اجرای حکم متوقف میشود.

نحوه اعتراض به رای دادگاه بدوی

نحوه اعتراض به رای دادگاه بدوی چگونه امکان پذیر است! گاهی اتفاق میفتد که بخاطر طرح شکایتی که در دادگاه منجر میشود بر علیه خود ما صادر گردد اما این تازه اول ماجرا است! چرا! علت چیست که نسبت به رای صادر شده چه در زمینه های حقوقی و چه در زمینه امور کیفری این اتفاق میفتد و چگونه نسبت به آن میتوان اعتراض نمود؟!

اعتراض در رای دادگاه بدوی از موارد حقوقی است که فرد باید با قوانین حقوقی آشنایی داشته باشد و تا زمانی که رای قطعی صادر نشده میتوان خیلی آسان بر آن اعتراض نمود و رای دادگاه بدوی را به نفع خودمان تغییر دهیم

🌐

  • ۰۱/۰۲/۱۸
  • رضا روشن

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی